Katecheza dla dzieci klas I-III
TEMAT: Modlitwą i ofiarą wspieramy tych, którzy jeszcze nie znają Pana Boga w Chinach.
CEL: Uwrażliwić uczniów na potrzeby ludzi w Chinach; zapoznać z sytuacją dzieci tam żyjących; zachęcić do postawy solidarności i zaangażowania się w misyjne dzieło.
Cele operacyjne: Uczeń:
• Powie, kto może być małym misjonarzem
• Poda przykłady, co może zrobić mały misjonarz już teraz, mając 7- 9 lat
• Potrafi ułożyć krótką modlitwę do Matki Bożej w intencji cierpiących za wiarę Chińczyków
POMOCE: stojący krzyżyk, świeca, mapa, globus, zdjęcia Chińczyków, rzeczy związane z kulturą chińską, np. pałeczki, teksty ukazujące piśmiennictwo chińskie, muzyka lub pieśni
PRZEBIEG KATECHEZY
Modlitwa
Po zapaleniu świecy: „Ojcze nasz..." w intencji wszystkich ludzi, którzy jeszcze nie kochają Pana Jezusa, ponieważ Go nie znają oraz o dobre przeżycie katechezy.
Zainteresowanie
• Przedstawienie Chin: gdzie ten kraj leży na mapie, jak daleko od nas; jak bardzo jest duży (czwarty pod względem wielkości na świecie; zamieszkuje go 1,3 mld ludzi, czyli ponad 20% ludności świata -co piąty mieszkaniec ziemi to Chińczyk).
• Dla zainteresowania K. pokazuje uczniom chińską flagę, pismo chińskie, słuchamy krótko nagrania języka lub piosenki...
• Wraz z uczniami oglądamy zdjęcia, fotografie z Chin itd.
Rozwinięcie
• Katecheta nawiązuje do radości, którą przeżywaliśmy w czasie Wielkanocy. Pan Jezus zwyciężył śmierć, szatana, grzech... Wstępując do Nieba, przekazał Apostołom Swoją prośbę, czyli nakaz misyjny: „Idźcie na cały świat i nauczajcie wszystkie narody" (Mk 16, 15).
• Już ponad 2 tysiące lat Dobra Nowina jest rozgłaszana na całym świecie; niestety, tylko 2 mld, czyli 1/3 wszystkich ludzi zna Pana Jezusa. Również Chiny to kraj, gdzie bardzo mało ludzi jest ochrzczonych, umie się modlić, chodzi do kościoła...
• Wspólnie z uczniami zastanawiamy się, dlaczego tak jest (różnice kulturowe, język, prześladowanie, problemy polityczne, brak misjonarzy itd.) (Pogadanka z uczniami)
Pogłębienie
dostosowane do wieku dzieci oraz tematu, np. K. informuje o nakazie, by rodziny miały tylko jedno dziecko i to koniecznie chłopca (kiedy urodzi im się drugie dziecko, muszą za to płacić karę. Jeśli takie dziecko podrośnie, nie ma prawa iść do szkoły bezpłatnie, musi za nią płacić, gdy dorośnie, nie dostanie dowodu osobistego); problem prześladowania Kościoła, więzienia chrześcijan. Wielka bieda w niektórych częściach Chin, obowiązek ciężkiej pracy, bardzo dużo dzieci w domach dziecka itd.
Utrwalenie
• Porównujemy nasze życie z życiem Chińczyków (piękne szkoły w Polsce, kościoły, troskę o dzieci i ludzi starych oraz chorych, naszą radość w wyznawaniu wiary).
- Pytamy: Kto to jest mały misjonarz? Jak można nim być już teraz, mając 7- 9 lat, nie wyjeżdżając gdzieś w dalekie kraje?
• Staramy się doprowadzić dzieci do chęci modlitwy za ten kraj, do ofiarowania cierpień, wyrzeczeń w intencji Chin, by ludzie tam żyjący, poznali dobrego Pana Boga.
• Informujemy, że szczególnie mamy pamiętać o tym kraju w dzień Modlitw za Chiny, tj. 24 maja, w święto Matki Bożej Wspomożycielki Wiernych, która jest czczona niedaleko Szanghaju w Sheshan.
• Stawiamy krzyżyk, świecę obok mapy, globusa na znak, że Pan Jezus umarł i zmartwychwstał również za naród chiński.
Zapis do zeszytu
Uczniowie rysują chińskie dziecko, wklejają obrazek z „literkami" chińskimi, ramką otaczają napisem:
24 MAJA: DZIEŃ MODLITW ZA KOŚCIÓŁ W CHINACH
Praca domowa: ułożyć krótką modlitwę do Matki Bożej w intencji Chińczyków, którzy cierpią dla Pana Jezusa prześladowanie lub za tych, którzy Go nie kochają.
Modlitwa
Z uczniami odmawiamy „Akt miłości i ufności" w podziękowaniu za dar wiary, którym mogą się dzielić polskie dzieci z innymi.