Chińskie kolokwium
W dniach 22–25 sierpnia 2024 r. w Siegburgu koło Kolonii odbyło się 11. Europejskie Katolickie Kolokwium o Chinach (11th European Catholic China Colloquium), zorganizowane przez China-Zentrum z siedzibą w Sankt Augustin. Temat przewodni wyżej wymienionego spotkania brzmiał: „Perspektywy przyszłości Kościoła katolickiego w Chinach. Temat specjalny: Młodzież w Chinach” (Future Perspectives of the Catholic Church in China. Special Focus: Youth in China). W zjeździe wzięło udział ponad 120 uczestników z 16 krajów, w tym 3 przedstawicieli Stowarzyszenia Sinicum.
Uczestnicy, organizowanego co pięć lat wydarzenia, dzielili się wynikami własnych badań i doświadczeń przez wykłady oraz inspirujące dyskusje, zarówno w części oficjalnej spotkania, jak i w kuluarach. Prócz tego, rozmowom i zawiązywaniu nowych znajomości towarzyszyło skupienie na duchowej stronie całego przedsięwzięcia, dzięki codziennej mszy świętej i możliwości mieszkania w murach starego pobenedyktyńskiego klasztoru założonego w 1054 r.
Wiele razy poruszano problemy współczesnej młodzieży w Chinach, które, jak się okazało, nie odbiegają bardzo od problemów młodych ludzi w innych częściach świata. Należy do nich brak realnych perspektyw na dobre życie w przyszłości, zbyt duża konkurencja na rynku pracy, presja ze strony mediów społecznościowych, samotność i wyobcowanie oraz zmęczenie braniem udziału w nieustannym „wyścigu szczurów”. Jak podkreślał biskup Hongkongu kard. Stephen Chow SJ, Kościół obecnie może pomagać młodym ludziom odnaleźć się w trudnej sytuacji i zorganizować im możliwość interakcji opartych na wzajemnym zaufaniu i ewangelicznej trosce o drugiego człowieka. W podobnym tonie wypowiadał się, pracujący na Katolickim Uniwersytecie Furen w Tajpej, o. Robert Wong SVD oraz ojcowie Bruno Lepeu MEP i Antoine Ren SJ. Przy czym, ten ostatni jako badacz chińskich katolików studiujących w Europie, wskazał na potrzebę utworzenia dla nich katolickiej organizacji studenckiej, która zapewniłaby im wzajemny kontakt oraz wsparcie.
Nie zabrakło też tematów poruszających kwestie związane z życiem chrześcijan wszystkich odłamów na terenie Chińskiej Republiki Ludowej. Specjaliści, zarówno świeccy, jak i duchowni, pokazywali jak dzięki umiejętnemu poruszaniu się w granicach wyznaczonych przez chińskie prawodawstwo religijne, chińscy chrześcijanie są w stanie praktykować swoją wiarę i rozwijać się mimo pewnych ograniczeń natury politycznej. Inspirującym przykładem w tym względzie była historia utworzonego niedawno Muzeum Biblii (oficjalnie: Muzeum Dzieł Klasycznych), którego pokaźną część zbiorów stanowią egzemplarze Pisma św. przepisane ręcznie przez chińskich wolontariuszy. Poza tym, uczestnicy konferencji mieli okazję poznać nieco oryginalnej chińskiej myśli teologicznej, szczególnie dzięki wykładowi profesora He Guanghu oraz jego udziale w dyskusjach dotyczących wystąpień innych prelegentów.
Wiele razy w ramach prelekcji i następujących po nich dyskusji poruszano niezwykle delikatne i ważne problemy Kościoła, które znajdują swe odbicie również w Chinach. Były to kwestie ochrony nieletnich przed wykorzystaniem seksualnym w środowiskach kościelnych oraz prowadzenie stosownej formacji kleryków w chińskich seminariach duchownych. W tym ostatnim temacie o. Fabio Favata PIME zaprezentował niezwykle interesujące i pobudzające do refleksji badania, jakie przeprowadził we współpracy z seminariami duchownymi na terenie Chińskiej Republiki Ludowej.
Spotkanie zakończyło się wystąpieniem ks. Mirosława Wachowskiego, podsekretarza w sekcji ds. Relacji z Państwami w Sekretariacie Stanu Stolicy Apostolskiej. Przybliżył on uczestnikom konferencji kulisy pracy dyplomatycznej, jaką Stolica Apostolska podejmuje w celu uregulowania sytuacji chińskich katolików we współpracy z rządem ChRL. Wyjaśnił jej niezwykle skomplikowany charakter, który trudno poddawać prostym i jednostronnym ocenom przed jej ukończeniem oraz podaniem do publicznej wiadomości jej wyników.
Niewątpliwie wydarzenie odniosło zamierzone cele. Doprowadziło do większej integracji środowiska zajmującego się problematyką chrześcijaństwa w Chinach i zwiększyło wśród ludzi z nim związanych świadomość problemów, przed którymi staje współczesna młodzież chińska. Wykłady i dyskusje były inspirujące oraz ubogacające, toteż prawdopodobnie w przyszłości zaowocują nowymi projektami badawczymi związanymi z historią i sytuacją chrześcijan chińskich oraz różnymi inicjatywami na ich rzecz.
Tekst: Marek Tylkowski
Fotografie: Andrzej Danilewicz SVD